النار بیوتی

معرفی لوازم آرایشی بهداشتی

النار بیوتی

معرفی لوازم آرایشی بهداشتی

چگونه با فرمول 5 صبح زود از خواب بیدار شویم؟

چگونه با فرمول 5 صبح زود از خواب بیدار شویم؟ چرا سحرخیز نیستم؟ راز افراد موفق و ثروتمند دنیا مانند بیل گیتس، وارن بافت، آنتونی رابینز، چارلز برانسون و.. سحرخیزی و بیدار شدن در ساعات ابتدایی روز است. آیا میدانید 90% درصد مدیران موفق دنیا ثبل از ساعت 6 صبح از خوب بیدار میشوند؟ چگونه مبتوانیم به این عملکرد و عادت مثبت دست یابیم؟ این سئوال اکثر افرادیست که دغدغه موفقیت و تلاش را دارند. بسیاری از افراد را میبینم که از کسل بودن و اهمال کاری گله دارند. آنها می گویند سحرخیز بودن برایشان تبدیل به یک آرزو شده است. به غیر ما ایرانی ها، تقریبا همه انسانها در سراسر جهان با این چالش ها مواجه هستند و مقالات بسیاری در این زمینه نوشته شده است. (how to wake up at 5am)در این مقاله قصد داریم از چند منظر به این رفتار بپردازیم.


چرا برای موفق شدن باید صبح زود بیدار شد؟

مزایای سحرخیزی چیست؟

بسیاری از افراد موفق و ثروتمند را دیده ام که در یک عادت باهم مشترک  بوده اند و آن چیزی نبود جز سحرخیزی. اکثر آنها در ساعاتی بین 4 تا 5 صبح از خواب بیدار میشوند و به مطالعه و یادگیری می پردازند. یکی از مزیت های مهم سحرخیزی این است که در این ساعات عوامل مزاحم مانند پیامک ها و تماس های اطرافیان وجود ندارد و میتوان بر روی مسائل اصلی کاری تمرکز کرد. از طرف دیگر سطح انرژی ما در ساعات اولیه صبح بالاست و میتوان چند برابر ساعات دیگر روز بازدهی داشت. همچنین باعث میشود استرس کمتری داشته باشید و وقت بیشتری برای آماده شدن برای روز کاری خود داشته باشید.

همچنین افراد سحرخیز از سطح انرژی و امید به زندگی بیشتری نسبت به همکاران خود برخوردار هستند. همچنین میزان افسردگی به طرز قابل توجهی کاهش میابد. از طرف دیگر اینگونه افراد به دلیل تمرین اراده ای که برای ساخت عادات جدید داشتند، از قدرت اراده و تصمیم سازی بالایی برخوردارند.

پیشنهاد ویژه

شرکت در دوره آموزش سحرخیزی

آیا همه انسان ها باید صبح زود بیدار شوند؟

طبق آخرین تحقیقات بعمل آمده، الزاما همه انسان ها در ساعات ابتدای روز عملکرد بالایی ندارند. برخی از افراد در ساعات پایانی شب بازدهی بالایی دارند و می توانند بسیاری از کارهای مهم ذهنی را در ساعات پایانی انجام دهند. بناراین ابتدا ساعت بیوریتمیک بدن خود را پیدا کنید. برای انجام این کار یک فرمول عالی را به مدت یک هفته پیش بگیرید تا بدانید بدن شما در چه ساعاتی بازدهی خوبی دارد.

برای انجام این کار به مدت یه هفته شب ها راس یک ساعت مشخص به تختخواب بروید. مثلا به خود متعهد بشوید که هر شب ساعت 10 شب بخوابید. توجه داشته باشید از خوردن غذاهای سنگین و چرب تا 2 ساعت قبل از خواب خودداری کنید. سعی کنید غذاهای سبک یا میوه میل کنید تا بدن انرژی کمتری برای سوزاندن و هضم آنها تلف کند. پس از اینکه یک خواب عمیق را تجربه کردید، توجه کنید چه ساعتی از خواب سیر می شوید؟ چه ساعتی بدون هیچ مشکلی از خواب بیدار می شوید؟ این روند ار به مدت یک هفته ثبت کنید. در عین ناباوری خواهید دید بدن شما نسبت به یک ساعت خاص تنظیم شده و با بیشترین انرژی از خواب بر خواهید خواست.

در ادامه به یکی از تمرین های پیدا کردن ساعت بیوریتمیک بدن اشاره خواهیم کرد:
شنبه: ساعت خواب: 10 شب – ساعت بیدار شدن: 7 صبح
یکشنبه: ساعت خواب: 10 شب – ساعت بیدار شدن: 7 صبح
دوشنبه: ساعت خواب: 11 شب – ساعت بیدار شدن: 9 صبح
سه شنبه: ساعت خواب: 10/35 شب – ساعت بیدار شدن: 5 صبح
چهارشنبه: ساعت خواب: 10 شب – ساعت بیدار شدن: 7 صبح
پنجشنبه: ساعت خواب: 11شب – ساعت بیدار شدن: 9 صبح
جمعه: ساعت خواب: 12 شب – ساعت بیدار شدن: 10 صبح

همانطور که در مثال بالا می بینید، یک فرد بصورت فرضی روند خواب و بیدار شدن خود را در یک هفته ثبت کرده است. برای پیدا کردن ساعت بیدار شدن بدون تنظیم ساعت و موبایل، باید میانگین ساعت بیدار شدن را بدست آوریم. در مثال بالا میانگین بیدار شدن حدود ساعت 8 صبح می باشد. شما نیز از این فرمول استفاده کنید. به شما قول می دهم پس از آن بدون هیچ مقاومتی از خواب بیدار خواهید شد.

آیا انگیزه ای برای زود بیدار شدن دارید؟

قبل از هرکاری ببینید برای چه موضوعی میخواهید زود از خواب بیدار شوید؟ این نکته را بیاد داشته باشید که صبح زود بیدار شدن هدف نیست یلکه رفتاری است که در پس یک هدف شکل می گیرد. مثلا مواقعی را بیاد بیاورید که می خواهید صبح زود به یک مسافرت لذت بخش بروید و یا قرار ملاقات مهمی داشته باشید، در این حالت از تمام امکانات مانند زنگ هشدار موبایل و وسایل دیگر استفاده میکنید تا به موقع از خواب بیدار شوید. اگر میخواهید صبح زود با انرژی و انگیزه بیدار شوید، ابتدا هدف لذت بخشی مثل تناسب اندام، ادامه تحصیل و آموختن یک مهارت مورد علاقه را مشخص کنید. در این حالت ذهن شما درگیر مسئله شده و شما را ترغیب می کند برای رسیدن به هدف.

 

پیشنهاد ویژه

شرکت در دوره آموزش سحرخیزی

چگونه با فرمول 5 صبح زود از خواب بیدار شویم؟

از اهرم رنج و لذت استفاده کنید

همه ما قبول داریم که بیدار شدن در ساعات اولیه روز بسیار سخت است و نیازمند یک انگیزه بزرگ است. فرمولی که به من در این زمینه کمک کرد، استفاده از اهرم رنج و لذت برای دستیابی به هدفم بود. من مدام با خود آینده طلایی را متصور میشدم که در آن به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده و این تجربه جالب را به دیگران نیز منتقل میکنم. این فکر بسیار انگیزه بخش بود. همچنین میتوان از خود سئوال کرد،

اگر صبح زود بیدار نشوم، چه رنجی را در آینده متحمل خواهم شد؟
اگر اکنون رنج بکشم، به چه لذتی در آینده خواهم رسید؟ داشتن این تصویر زیبا از روزهای موفقیت، بسیار انگیزه بخش خواهد بود.
من خود را در آینده و پس از رسیدن به هدف چگونه میبینم؟
اگر امروز یک لذت موقتی مانند خوابیدن را تجربه کنم، چه مواهبی را در آینده از دست خواهم داد؟

از ریز عادتها شروع کنید

هرگاه یک هدف بزرگ مانند کاهش وزن 30 کیلویی در 2 ماه یا دستیابی به درآمد میلیاردی در یکسال و آرزوهای بزرگ اینچنینی تعیین شود، ذهن قدرت این تصویر بزرگ را بیشتر از توان خود میبیند و انرژی حرکت به سمت آنرا نخواهد داشت. بنابراین با خود قرار بگذارید ابتدا به اهداف کوچک برسید و سپس عادات جدید بسازید. پیشنهاد میشود در یک پروسه یک ماهه، برنامه ریزی کنید که چگونه عادت جدید را بسازید. بطور مثال در روزهای ابتدایی اگر ساعت 9 از خواب بیدار میشوید، میتوانید بیدار شدن در ساعت 8 را تمرین کنید و در هفته های بعد ساعت 7 صبح و به همین ترتیب در یک پرسه ی یا دو ماهه به هدف خود برسید.

چگونه با فرمول 5 صبح زود از خواب بیدار شویم؟

پیشنهاد ویژه

شرکت در دوره آموزش سحرخیزی

لطفا جو گیر نشوید

حتما افرادی را دیده اید که وقتی تصمیم میگیرند ورزش کنند، در روزهای اول بصورت افراطی و با شدت زیاد به ورزش میپردازند و پس از  چند روز از تاب می افتند. یا افرادی که تصمیم به درس خواندن میگیرند، ابتدا از 20 صفحه در روز شروع میکنند سپس به 15 صفحه و هر روز کمتر و کمتر. سعی کنید بصورت پلکانی زمان خواب خود را تنظیم کنید. مثلا اگر قرار است در دراز مدت هر روز ساعت 6 از خواب بیدار شوید،‌ اینکار را از روز اول انجام ندهید. همیشه این توصیه را به دوستان داشته ام که از فرمول “تمرکز” و “پیوستگی” برای رسیدن به هر هدفی استفاده کنند و نتایجی عالی خواهند گرفت.

ذکر این نکته ضرریست که اگر بطور افراطی و کمالگرایانه هدفی را اتخاب کنید و شکست بخورید، انگیزه شما به مراتب قبل از شروع هدف پایینتر خواهد آمد زیرا عزت نفس شما دچار آسیب شده و مدام به خود یادآور میشوید که تو شایسته دستیابی به این هدف نیستی. بنابراین جوگیر شدن و تعیین اهداف خیلی بزرگ و سختگیری بر خود، میتواند آسیب های جدی به قدرت اراده شما وارد کند.

موانع سحرخیزی را شناسایی کنید

تماشای تلویزیون و کار با موبایل تا انتهای شب

موانع زود بیدار شدن را شناسایی کنید و هر روز یکی از آنها را حذف کنید. بطور مثال اگر عادت دارید تا ساعت 12 شب برنامه های تلویزیون را تماشا می کنید، از این پس هر روز 15 تا 30 دقیقه از این زمان را کاهش دهید تا به ساعت 10 شب برسد. طبق تحقیقات انجام شده بدن افراد بزرگسال روزانه بین 7 تا 9 ساعت خواب لازم دارد. از اینرو اگر تصمیم دارید هر روز ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید، لازم است که ساعت 22 تا 2:30 به تخت خواب خود بروید. از همراه بردن موبایل و لپ تاپ به تخت خواب خود خودداری کنید زیرا اشعه ساطع شده از دستگاههای الکترونیکی باعث کاهش کیفیت خواب شما میشود. تحقیقات دانشمندان نشان میدهد، ذهن انسان بطور طبیعی نیاز دارد ساعاتی قبل از خواب، آرام شود و تلاطم امواج ذهنی به کمترین میزان خود برسد. بنابراین ذهن خود را آزاد بگذارید و دو ساعت قبل از خواب به صفحه تلویزیون و موبایل نگاه نکنید. همچنین عصب های چشم در اثر خیره شدن به صفحه موبایل و تلویزیون ملتهب شده و زمانی بین 1 الی 2 ساعت زمان میبرد تا به وضعیت عادی برسد و قرمزی چشم (التهاب رگهای خونی) بهبود یابد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد