النار بیوتی

معرفی لوازم آرایشی بهداشتی

النار بیوتی

معرفی لوازم آرایشی بهداشتی

روش انجام پاپ اسمیر چگونه است؟

پاپ‌ اسمیر شاید کمی آزاردهنده باشد، اما به‌سرعت انجام می‌شود. در طول آزمایش باید به پشت بخوابید و پاها را باز کنید و کف پاها را روی رکابی مخصوص قرار بدهید. پزشک وسیله‌ای به نام اسپکولوم یا آینه‌ی طبی را درون واژن قرار می‌دهد. این وسیله، واژن را باز نگه می‌دارد و دسترسی به دهانه‌ی رحم را ممکن می‌سازد. سپس پزشک نمونه‌ای از سلول‌های دهانه‌ی رحم را برمی‌دارد. چند روش برای برداشتن این نمونه موجود است. برخی از پزشکان از کاردکی مخصوص استفاده می‌کنند و برخی دیگر از کاردک و قلم‌موی مخصوص.


تعدادی از پزشکان نیز از ابزاری به نام «سیتوبراش» استفاده می‌کنند که ترکیبی است از کاردک و قلم‌مو. بیشتر زنان هنگام نمونه‌برداری کمی آزرده می‌شوند. نمونه دریافت‌شده نیز به آزمایشگاه منتقل می‌شود تا سلول‌ها از نظر رشد غیرعادی بررسی شوند. احتمال دارد که بعد از نمونه‌برداری کمی آزردگی با انقباض شکمی احساس بشود. ضمنا در بعضی موارد محدود، اندکی خون‌ریزی واژینال نیز پس از نمونه‌برداری ایجاد می‌شود. اگر خون‌ریزی در روز بعد هم ادامه داشته باشد، باید موضوع را با پزشک در میان گذاشت.


نتایج پاپ اسمیر به چه معنا است؟

پاپ اسمیر - نتایج آزمایش


دو نتیجه برای آزمایش پاپ‌ اسمیر وجود دارد: عادی و غیرعادی.


پاپ‌اسمیر عادی (نرمال)

اگر نتیجه نرمال یا عادی باشد، یعنی رشد غیرعادی سلولی وجود ندارد. نتیجه عادی گاهی با عنوان «منفی» نیز شناخته می‌شود. اگر نتیجه آزمایش‌تان عادی باشد برای سال بعد نیازی به آزمایش مجدد نخواهید داشت.


پاپ‌اسمیر غیرعادی (غیرنرمال)

اگر نتیجه پاپ اسمیر غیرعادی باشد، لزوما به‌معنای ابتلا به سرطان نیست. بلکه به این معناست که رشد غیرعادی سلول‌ها در دهانه‌ی رحم وجود دارد و شاید این رشد، حاکی از پیش‌سرطان باشد و بدن در آستانه ابتلا به سرطان قرار داشته باشد. سلول‌های غیرعادی سطوح مختلفی دارند:


آتیپیا (atypia)؛

خفیف؛

متوسط؛

دیسپلازی شدید؛

کارسینوم درجا.

سلول‌های غیرعادی خفیف‌تر، از انواع پیشرفته رایج‌تر هستند. بسته به اینکه وضعیت سلول‌ها به چه شکل باشند، تعداد آزمایش‌های لازم، بررسی و معاینه دقیق‌تر بافت دهانه‌ی رحم با روشی به نام «کولپوسکوپی» صورت خواهد گرفت. در حین انجام کولپوسکوپی، پزشک از نور و ذره‌بین برای مشاهده دقیق واژن و بافت‌های دهانه‌ی رحم کمک می‌گیرد. در برخی از موارد نیز، پزشک برای بررسی بافت دهانه‌ی رحم از بیوپسی یا بافت‌برداری استفاده می‌کند.


صحت نتایج قابل اتکا است؟

نتایج آزمایش‌های پاپ اسمیر بسیار دقیق است و انجام این غربالگری تا ۸۰ درصد موجب کاهش نرخ ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم شده است. شاید انجام این آزمایش کمی ناخوشایند و آزاردهنده باشد، اما در حفظ سلامت نقش مهمی خواهد داشت.


از پاپ‌اسمیر برای تشخیص HPV هم استفاده می‌شود؟

هدف اصلی پاپ اسمیر شناخت و بررسی وضعیت رشد سلول‌ها است. علت رشد غیرعادی سلول‌ها می‌تواند HPV باشد. اگر رشد غیرعادی سلول‌ها با این آزمایش مشخص بشود، می‌توان از توسعه و گسترده شدن مشکل جلوگیری کرد. امکان تشخیص وجود HPV با نمونه‌برداری پاپ اسمیر هم وجود دارد.


HPV از طریق آمیزش جنسی ایجاد می‌شود. همه زنانی که رابطه جنسی دارند، در معرض ابتلا به HPV هستند و باید حداقل هر ۳ سال یک‌بار این آزمایش را انجام دهند. این آزمایش قادر به تشخیص سایر بیماری STD نیست. در برخی مواقع نیز می‌تواند رشد غیرعادی سلول‌ها در ابتلا به سایر بیماری‌ها را شناسایی کند، اما تنها با هدف بررسی سایر انواع سرطان استفاده نمی‌شود.


پاپ اسمیر رایج‌ترین روش تشخیص سرطان رحم است. مانند اغلب سرطان‌ها، تشخیص زودهنگام نقش مهمی در درمان سرطان دهانه رحم دارد. بهتر است خانم‌ها با توجه به شرایط زندگی و سن، برای انجام این آزمایش با پزشکشان مشورت کنند. آیا شما تجربه‌ای از انجام دوره‌ای این تست دارید؟ اگر مایل باشید تجربه‌تان را در میان بگذارید، شاید به برخی مخاطبان ما کمک کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد